Hils på skolehunden Arnold

Skolehunden Arnold Bilde fra Instagram For 3 uker siden fikk vi en ny "elev" her på skolen. Han skiller seg nok litt ut fra våre andre elever - han har 4 labber og en hale, gylden pels og han er 12 uker. Han heter Arnold, og er av rasen Olde English Bulldog og han er veldig glad i å hilse på folk.

Bulldoggen Arnold har tilhold i nybygget, sammen med klassen for tilrettelagt opplæring, og de som var innom oss på åpningen av nybygget fikk muligheten til å hilse på Arnold. Han har tilhold i et av klasserommene hvor vi serverte kaffe og kaker.

Så hvorfor har Arnold begynt hos oss?

Forskning (Kvam, 2018) viser at en skolehund kan gi en rekke positive effekter. Hunden kan bidra med å skape ro for hele klassen og for hver enkelt elev. Alle mennesker har noe som kalles for et stressresponssystem, og når store hendelser i livet forekommer så kan dette føre til aktivering av stressresponssystemet, noe igjen som påvirker følelsene og atferden vår, samtidig som det beslaglegger våre mentale ressurser. Dette gjelder alle mennesker, men så er det noen som har et sensitivisert stressresponssystem og dermed opplever større aktivering enn andre. Når kropp og hjerne er fylt av stresshormoner, påvirker det både konsentrasjon, følelsesregulering, sosiale ferdigheter, impulskontroll, logisk tenkning og konsekvensvurdering. Ferdigheter som er helt nødvendig for å mestre skolehverdagen.

Her er målet at skolehunden Arnold skal kunne bidra som reguleringshjelp for elevene. Det er helt vanlig for mennesker i løpet av livet å ha behov for reguleringsstøtte - og noen oftere enn andre.

Hund for reguleringsstøtte samt psykisk og fysisk helse

- Studier har vist at både tilbaketrekkende adferd og aggressivt samspill blant barn og unge ble sterkt redusert av å ha skolehund i klasserommet, forteller spesialpedagog Thomas Bertheussen som er kontaktlærer for elever med tilrettelagt opplæring og Arnolds matfar.Faglærer tilrettelagt opplæring - Klikk for stort bildeThomas Bertheussen

Det oppleves en forsterkning av gruppeaktivitet og forbedret sosialt samspill. Det skjer mye i unge menneskers liv, og som vi alle vet går man igjennom både oppturer og nedturer i løpet av livet. I prosessen å håndtere nedtur og tøffe perioder vil mange ha behov for ro og kanskje en klem som støtte. Det kan selvfølgelig et menneske gi, men det kan ikke sammenlignes med uforbeholden, og langvarig nærkontakt med en hund. En hund er alltid tilgjengelig og du kan sitte tett sammen med hunden, omså i en time dersom det er behov. Slik nærkontakt reduserer utskillelsen av stresshormon og bedrer utskillelsen av positive hormoner.

Målet med skolehunden Arnold er å bidra i denne reguleringsstøtten og støtte den psykiske helsen.

- På sikt er det også tenkt at Arnold skal bidra til økt fysisk aktivitet for elever, både i skoletid, pauser og på ettermiddagstid ved ønske. Vi ser for oss en mulig helsegevinst på sikt, sier Thomas.

Skolefaglig utvikling og kompetansemål

Skolehunder brukes som lesehunder flere steder i verden, og ifølge en studie som ble publisert i Society and Animals i 2017, ser man at det å la elever lese høyt for en hund bidrar til å øke barnets leseferdigheter mye mer enn det å lese høyt for klassekamerater. Hos hunden møter de ingen kritikk eller vurdering.

Skolehunden Arnold har også en egen Instagram konto Arnold_the_school_dog hvor elevene selv er aktiv sammen med lærer. Her er målet å bruke det engelske og norske språket på en morsom måte for elevene. De må selv skrive på engelsk og norsk når de vil publisere noe. De får også utfolde seg kreativt gjennom bilder og innhold til kontoen. Det siste målet med kontoen er å lære om nettvett og trygg bruk av sosiale medier.

3 uker med skolehund

Ser man egentlig noen endring i klassen etter bare 3 uker?

- Svaret er soleklart ja, sier Thomas Bertheussen. Det snakkes generelt roligere i klasserommet enn tidligere og stemningen føles mer avslappet. I tilfellet hvor det tidligere har vært intenst, og noen ganger "små-krangling" ser vi en klar forbedring. Elevene har allerede knyttet sterke bånd til skolehunden, og vet at deres atferd påvirker hunden. De som fellesskap oppdrar valpen, og det tror jeg forsterker deres samarbeid og sosiale samhold.

I tillegg har det vært gledelig å se at både telefon og PC er MYE mindre i bruk under friminutt enn tidligere! Og ikke minst, skoledagen starter med verdens største smil hos elevene når en overlykkelig valp møter dem i døra, og den starten på dagen skal så absolutt ikke undervurderes.

Veien blir til mens man går sies det, og det gjelder til dels også for dette prosjektet. Vi kommer til å prøve og feile, men vi lærer en god del i denne prosessen. Uansett, troen på prosjektet er sterkt, avslutter Thomas Bertheussen.