Nå blir det andre boller ved skolen vår

Nordkapp videregående skole, vil fra skoleåret 2023/2024 tilby Vg2 baker- og konditorfaget. Dette er en bransje innenfor matfagene som «skriker» etter faglært arbeidskraft.

Bakerfaget

Som baker kan du få jobb i konditorier og bakerier. Arbeidsplasser finnes også på hoteller, restauranter og i andre storhusholdninger. En baker skal kunne arbeide planmessig, rasjonelt, effektivt og nøyaktig, i samsvar med bedriftens fastsatte produktspesifikasjoner og etter kundenes ønsker og behov.

Du bør ha interesse for matvarer og kunne arbeide hygienisk. Du bør også være kunderettet og kunne yte god service. Her kan du lese mer om fag- og timefordeling.

Konditorfaget

Som konditor kan du få jobb i konditorier og bakerier med produksjon av konditorvarer. Andre arbeidssteder kan være hoteller, restauranter og andre storhusholdninger.

En konditor må ha gode fagkunnskaper og kunne arbeide planmessig, rasjonelt, effektivt, hygienisk og nøyaktig. Det er en fordel at du har gode egenskaper for farge, form, kreativitet og fantasi. Du bør også ha godt håndlag. Her kan du lese mer om fag- og timefordeling.

Utplasseringer og læreplasser

Nordkapp videregående skole samarbeider tett med fagopplæringskontoret i Finnmark, de er behjelpelig med utplasseringer og læreplasser ved endt utdanning. Gjennom skoleåret skal du som elev ha flere praksisperioder ute i bransjen.

Du må ha bestått Vg1 restaurant og matfag for å søke Vg2 baker og konditor

Bilde viser en elev som ruller ut gjærdeig.  - Klikk for stort bilde Bilde av tjue kanelboller  - Klikk for stort bilde Bilde av fem kaker med rose og tekst 17. mai - Klikk for stort bilde