Lysår, stjernetåke, sorte hull og Big Bang!

Nordkapp videregående skole hadde, fredag 10. februar 2023 besøk av astrofysiker Knut Jørgen Røed Ødegaard. Knut Jørgen kjørte en multimedia forelesning for våre elever og for elevene fra 10. klasse ved Honningsvåg skole.

Elever sitter i skolens auditoriet - Klikk for stort bilde

Her var store tall, spennende animasjoner om blant annet nøytronstjerner og andre solsystemer. Alt formildet av en super engasjert astrofysiker.

Hvorfor er slike foredrag viktig å ha på en skole?

Det er for å skape engasjement. Det er mye i verden og i vårt solsystem som vi i dag ikke helt kan forklare eller forstå. Det skal dagens unge være med på å finne ut av. Ikke alle skal bli astrofysikere, men alle ungen trenger å vite at det er mye ute i verden vi fortsatt ikke kan forklare og forstå. Vi ønsker å løfte opp og sette fokus på det å undre seg, og utforske verden på felt som elevene interesserer seg for.

Bilde av Knut Jørgen Røed Ødegaard i Foajeen ved Roret (fra båt) - Klikk for stort bilde

Som takk for det inspirerende foredraget fikk Knut Jørgen et sitteunderlag fra Nordkapp videregående skole som han kan sitte på når han studerer himmelen og alt som finnes der ute.