Vg2 Helsefagarbeider

Etter fullført Vg1 helse- og oppvekstfag kan du velge å gå videre på helsefagarbeider (HEA) i Veksling LOSA.

Helsefagarbeideren arbeider i spesialisthelsetjenesten, i psykisk helsevern på alle nivåer og institusjoner, og varierte omsorgs- og behandlingstilbud i kommunal og privat sektor. Arbeidsoppgaver vil være praktisk pleie, omsorg og miljøarbeid for pasienter og brukere av helse- og sosialtjenesten. Andre oppgaver er planlegging, utføring og deltagelse i det totale behandlingsopplegget for pasienten/brukeren, journalføring, dokumentasjon og rapportering.

Les mer om helsearbeiderfag, vekslingsmodell på vilbli.no

Hvorfor velge Veksling LOSA?

• Du kan bo hjemme samtidig som du fullfører videregående opplæring. År 2 og år 3 vil du være 50 % elev og 50 % lærling, og det siste året er du 100 % lærling.
  • Gjennom Veksling LOSA er du med på å bidra til lokal verdiskapning i eget lokalsamfunn.
  • Det er pedagogiske lokale veiledere på skolen du er elev på i din hjemkommune, og de har tett oppfølgning med deg som elev.
  • Programfaglærer og fellesfaglærere vil du møte på samlinger og gjennom digital undervisning. Programfaglærere kommer også på bedriftsbesøk i din hjemkommune.
  • Veksling LOSA er en mer praksisrettet opplæring, der du på år 2 og år 3 veksler mellom å være elev i skole og lærling i bedrift.
  • Nordkapp videregående skole har ansvar for å få til samarbeid med lokale bedrifter.
  • Det arrangeres fem obligatoriske samlinger i Honningsvåg i løpet av skoleåret.

Personlige egenskaper

Det er viktig med personlig egnethet i forhold til yrkesutøvelsen. Du må kunne bry deg om, vise omsorg og respekt for og ta hensyn til andre mennesker. Du bør kunne arbeide selvstendig og i samarbeid med andre.

Formelle krav

For å kunne bruke yrkestittelen helsefagarbeider kreves autorisasjon fra Helsedirektoratet.

Her kan du lese mer om helsefagarbeider (fagbrev)

Oppbygging og gjennomføring

Som elev ved helsearbeiderfag i Veksling LOSA vil du på år 2 og år 3 være 50 % elev og 50 % lærling i bedrift. Det siste og fjerde året er du 100 % lærling i bedrift.

Fellesfag, helsearbeiderfag - Vg2
Fellesfag Antall timer pr år