Vg2 Akvakultur

Akvakultur er for deg som ser ei framtid i havbruksnæringen, og som vil jobbe på mat- og settefiskanlegg langs kysten. Etter fullført program er du kvalifisert for læreplass innen akvakultur. Du vil lære om oppdrett av fisk, biologi, teknologi, fiskefôr, fiskehelse, bedriftslære, økonomi, miljø og sikkerhet.

Les mer om akvakultur, vekslingsmodell på vilbli.no

Hvorfor velge Veksling LOSA?

• Du kan bo hjemme samtidig som du fullfører videregående opplæring. År 2 og år 3 vil du være 50 % elev og 50 % lærling, og det siste året er du 100 % lærling.
  • Gjennom Veksling LOSA er du med på å bidra til lokal verdiskapning i eget lokalsamfunn.
  • Det er pedagogiske lokale veiledere på skolen du er elev på i din hjemkommune, og de har tett oppfølgning med deg som elev.
  • Programfaglærer og fellesfaglærere vil du møte på samlinger og gjennom digital undervisning. Programfaglærere kommer også på bedriftsbesøk i din hjemkommune.
  • Veksling LOSA er en mer praksisrettet opplæring, der du på år 2 og år 3 veksler mellom å være elev i skole og lærling i bedrift.
  • Nordkapp videregående skole har ansvar for å få til samarbeid med lokale bedrifter.
  • Det arrangeres fem obligatoriske samlinger i Honningsvåg i løpet av skoleåret.

Personlige egenskaper

Det er viktig at du liker deg utendørs under skiftende værforhold. Du må like å arbeide i team, være nøyaktig og ansvarsbevisst.

Oppbygging og gjennomføring

Som elev ved Veksling LOSA vil du på år 2 og år 3 være 50 % elev og 50 % lærling i bedrift. Det siste og fjerde året er du 100 % lærling i bedrift.

Fellesfag, akvakultur - Vg2
Fellesfag Antall timer pr år
Norsk 112
Samfunnsfag 84
Kroppsøving 56
Programfag, akvakultur - Vg2
Programfag Antall timer pr år
Akvakultur 447
Yrkesfaglig fordypning 253

Veien videre

Yrkesfaglig opplæring fører fram til yrkeskompetanse (med eller uten fag- eller svennebrev). Etter fullført yrkesfaglig opplæring kan du gå ut i arbeid eller ta videre utdanning. Du kan lese mer om opplæringsløpet på vilbli.no.